Ninebot Kickscooter D38E elektromos roller
Nincs autód, de nem szereted a tömegközlekedést sem? Akkor használj elektromos rollert, amivel villámgyorsan átszelheted a várost!
A Ninebot Kickscooter D38E az elektromos rollerek között nemcsak jó ár/érték arányával tűnik ki, hanem piros dizájnjával is! Pedig konkurencia van bőven, hiszen az elektromos robogók száma az utóbbi időben nagyon megnőtt, a kínai gyártók egyre-másra jelentik be újabbnál újabb termékeiket. De lássuk, mit tud a Kickscooter D38E. Az elektromos rollerekre szabályozás még mindig nem vonatkozik, de a kategória jól körülírható: legfeljebb 25 km/h-s sebességre képes, üléssel nem rendelkező járművet takar.
Rollert valószínűleg mindenki látott már, ezért a forma senki számára nem lesz meglepő: a Ninebot kütyüje is a klasszikus kialakítást követi. A kormány jobb oldalán a gázkart, bal oldalán pedig a féket találod - és bal oldalra került az a csengő is, amivel jelezhetsz a gyalogosoknak, illetve a többi közlekedőnek. Középen egy nagyméretű kijelző mutatja az aktuális sebességet, illetve azt, hogy az akkumulátorban mennyi energia maradt még. A 10,2 Ah-s áramforrás Li-ion típusú, és a specifikáció szerint optimális használat mellett 38 km-es hatótávot nyújt feltöltésenként. Erre utal egyébként a névben szereplő D38E típusjelzés is, amiből nem nehéz kikövetkeztetni azt sem, hogy a D28E és D18E változatok - egyébként azonos jellemzők mellett - 28 és 18 km-es hatótávval bírnak. Érdemes viszont konzervatívabb számokkal tervezni és inkább 20-25 km környékén belőni a távolsági limitet, hiszen a 38 km egy optimális érték. A valóságban ugyanakkor a hatótávolság sok mindentől függ, többek között az útburkolattól, az időjárási körülményektől, a hőmérséklettől, a megállások számától, a lámpa használattól és attól is, hogy te magad hány kilós vagy. A roller 10 colos kerekeiben levegő is van, amely segít kiegyenlíteni a kisebb úthibákat.
Az elektromos rollert a 350 watt teljesítményű motor fürgén mozgatja még akkor is, ha a maximális, 120 kg-os terhelhetőséget teljesen kihasználod. A végsebesség sík terepen 25 km/h, ami városban mindenre elég - Budapesti viszonylatban gondolkodva praktikusan kiválthatod vele a tömegközlekedést, rövidebb távokon akár még az autót is. Emelkedőn természetesen csökken valamelyest a tempó, cserébe a Kickscooter D38E akár 20 fokos emelkedőre is fel tud caflatni. A hatótáv a fent említetteken túl függ még attól is, hogy a háromféle üzemmód közül melyiket használod. A 25 km/h-s végsebesség Sport és Drive módban érvényes intenzív, valamint átlagos gyorsítás mellett, míg Eco módban a roller minden szempontból takarékosan bánik az akkumulátorral: lassan gyorsul és 15 km/h-nál le is szabályozza a tempót. Töltéshez a padló első részén elhelyezett csatlakozót használhatod, ami alapesetben nem látszik, mert gumifedél védi. Ennek, valamint a motor szigetelt kialakításának hála a D38E mérsékeltem vízálló, mégpedig az IPX5 szabvány előírásai alapján. Úgy tervezz, hogy a teljesen lemerült akkumulátort nagyjából 6 óra alatt tudod feltölteni.
A motor és az akkumulátor a gumírozott, bordázott padlózat alatt helyezkedik el, ugyanitt pedig egy kitámasztó kart is találsz, amivel használaton kívül állíthatod le a Ninebot Kickscooter D38E-t. Ha kézben szeretnéd vinni a rollert, vagy betennéd az autó csomagtartójába, akkor a kormányt az alsó résznél található kar megnyomását követően hátrahajthatod - de a 16 kilós tömeggel azért ilyen esetben is számolj. A kormány ilyenkor egy retesz segítségével rögzül is, így nem kell amiatt sem aggódnod, hogy esetleg véletlen kihajlik.
A lámpákról érintőlegesen esett már szó: menetfény került előre és hátra is, a hátsó lámpa viszont egyben féklámpaként is funkcionál, ezzel is információt szolgáltatva a környezeted számára.
Appra fel
A roller mellé telefonos alkalmazás is jár, a Ninebot Kickscooter D38E a mobillal pedig természetesen Bluetooth segítségével kommunikál. Az app szükséges ahhoz, hogy kivedd a rollert teknőc módból (értsd: csak akkor lehet 15 km/h-nál gyorsabban menni vele, ha telefonnal feloldod a korlátot). Ennek feltétele a használati útmutató és a biztonsági előírások elfogadása. Az app emellett a roller kijelzőn található adatoknál részletesebb infókat nyújt, a töltöttséget például százalékban látod az öt csík helyett, és azt is megnézheted, hogy mennyi ideig használtad a rollert, ezalatt mekkora távolságot tettél meg vele. Illetve van egy zár funkció is, ami aktiválja a féket, és a riasztót - utóbbi annyit tesz, hogy a roller sípoló hangot ad, ha megmozdítják. Illetve az appal aktiválható a sétáló mód is, amely a maximális sebességet olyan szintre csökkenti, hogy kényelmesen tudj a roller mellett sétálni.
Közlekedj óvatosan!
Az elektromos rollerekkel kapcsolatban zárójelben érdemes megjegyezni, hogy jelenleg a KRESZ nem tartalmaz erre a kategóriára vonatkozó külön előírásokat - bár egy javaslat már tavaly év végén elkészült, azt egyelőre nem fogadták el, így még nem része a szabályozásnak. Noha az interneten rengeteg helyen megtalálható az az információ, hogy külön rendelkezés hiányában az elektromos rollerre is a segédmotoroknál érvényes szabályokat kell alkalmazni, ez valójában nem igaz; az elektromos roller egy bírósági ítélet alapján a KRESZ szerint sem gyalogosnak, sem segédmotornak, sem más járműnek nem tekinthető. Ugyanakkor baleseteknél valamilyen kategóriát mégis használni kell; a hatóság és vagy a bíróság mérlegelés alapján az elektromos rollert és használóját jellemzően gyalogosnak vagy segédmotorral közlekedőnek tekinti.
Pro tipp (hasznos útitárs):
Vásárolj hozzá XIAOMI hordozható kompresszort, így nem kell aggódnod a keréknyomás, vagy a defekt miatt. Bárhol, bármikor, gyorsan, egyszerűen finom hangolhatod vele a nyomás szintet a kerekekben.